13 maart 2012

Pergamon Museum - Berlijn, DE

Het Pergamon Museum is natuurlijk de topper in Berlijn (voor mij althans), maar ook het Altes Museum Is een bezoek waard. Nu zijn ze verschrikkelijk aan het verbouwen en restaureren op dat Museum Insel en de collecties liggen een beetje door elkaar, maar de hoofdbestanddelen heb ik toch gezien. Het Pergamon Altaar is natuurlijk het klapstuk, dat had ik altijd al willen zien en dat is nu gebeurd. De Duitsers hebben ook een hele stadspoort uit Milete meegenomen en hier weer opgebouwd. Alleen is die zwaar getroffen bij de bombardementen in 1945 en toen gerestaureerd met ijzeren klemmen die intussen behoorlijk zijn gaan roesten en meer schade aangericht hebben. Nu staat de hele poort in de steigers en achter plastic. Het zal wel mooi worden als het klaar is, maar daar had ik nu niet veel aan. Misschien zal ik toch nog eens terug moeten komen?

En dan natuurlijk de Istar Poort uit Babylon met de Processieweg waarlangs o.a. Alexander de Grote zijn intrede gemaakt heeft. Wel niet helemaal op schaal, maar het geheel geeft toch een heel goed beeld van hoe het er uit gezien moet hebben en hoe indrukwekkend deze constructies toch wel waren. Schitterend!

Ze zijn anders wel pietepeuterig als het om foto’s e.d. gaat. Ik was al meteen gesignaleerd bij het binnenkomen want mijn camera mocht niet op de glazen kast rond het model van Pergamon rusten om mijn foto te nemen. Ik mocht ook niet op de trap rond het altaar gaan zitten, dat mocht alleen in het middenstuk. Toen ik tegen de muur was gaan zitten om iets uit mijn tasje te halen werd ik meteen overeind gefloten, en later kreeg ik weer een opmerking om mijn rugtasje in de hand te nemen, zelfs in mijn arm mocht niet. Wat een flauwe kul! Dat heb ik nog niet meegemaakt, en ik ben toch wel in heel wat musea geweest! Ik kreeg het er helemaal benauwd van! Ik heb maar geprobeerd om het van me af te schudden want anders is je hele bezoek verknoeid.

Er staat hier anders wel voor 7 stuivers hoor, maar na 5 uur drentelen vond ik dat het tijd werd voor een terrasje en een hapje.

[Klik hier om alle foto's van het Pergamon Museum te bekijken]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten